O izložbi 'Točka i linija'
Naša druga velika izložba radova djece Dječjeg vrtića Špansko bavi se linijom i točkom kao likovnim elementima. Zašto točka i linija?
Točka ima uporišno značenje, od nje se polazi, a često je i mjesto sastajališta. Obzirom se ne može podijeliti na jednostavnije dijelove, točka se smatra najosnovnijim dijelom bilo koje dimenzije.
S druge strane, linija je likovni oblik koji nastaje kretanjem točaka u nizu na plohi ili u prostoru. Kad se dijete izražava linijama tj. crtama, rezultat koji nastaje jest crtež. Crtež je jednostavno linija koja ide u šetnju, rekao je Paul Klee. Dijete može liniji udahnuti život pa tako ona postaje tanka ili debela, duga ili kratka, ravna ili zaobljena, valovita, isprekidana, spiralna…
Kako i radovi naše djece pokazuju, linije se mogu koristiti za definiranje oblika i figura, ali i za označavanje pokreta, osjećaja, strukture, dubine i drugih elemenata.
Uz dobro izabran poticaj (vizualni ili glazbeni predložak, inspirativno djelo umjetnika, predmet neobične teksture ili…) točka i linija mogu poprimati razne uloge i forme. Proučavanje i istraživanje točaka i linija koje nas okružuju zabavna je vrtićka aktivnost kojom potičemo stvaranje mentalnih slika i doživljaja koje će potom oživjeti u dječjem likovnom izričaju. Ponudom različitih tehnika likovnog izražavanja (crtačke, grafičke, slikarske, kiparske…) potičemo djetetovu radost otkrivanja, čuđenja i stvaranja.
Inspiraciju u radu pronašli smo u umjetničkom pravcu pointilizma i predstavnicima istoimenog glazbenog stila (primjerice Anton Webern: String Quartet, Op. 28/1938) ali i različitim drugim pravcima ostvarenih u radovima poznatih umjetnika kao što su Alberto Giacometti (skulpture od žice i alu folije) - vidljivo u radovima odgojne skupine Leptirići i Zvjezdice; Lubliner i Janet Nolan (skulpture od žice i čepova) - vidljivo u radovima odgojnih skupina Leptirići, Bubamare i Dupini; Keith Haring (pokret ljudi) - radovi odgojnih skupina Zvjezdice i Leptirići. Osobit utjecaj i doživljaj točke i linije kao inspiracije na djecu i odgajatelje ostavili su i radovi umjetnika - Kusama Yajoi (odgojne skupine Bubamare i Boje), Vasilij Kandinski (odgojne skupine Točkice, Balončići i Zvjezdice), Alexander Calder (odgojne skupine Ježići, Boje i Bubamare), Hundwertwasser (odgojna skupina Kolutići) ali i drugi umjetnici.
Radom u području umjetničkog izraza jačamo kulturnu svijest i izražavanje, kao i sposobnost djeteta da cijeni kreativnu važnost ideja, iskustava i osjećaja u medijima poput glazbe, književnosti, vizualnih i izvedbenih umjetnosti.
Helena Burić, pedagoginja